נטישת עמק הסיליקון בצל הקורונה

עוד לפני הקורונה החלה נטישה של עמק הסיליקון. העמק, שנחשב למקום מגורים מפנק וכמדגרה לצמיחת חברות סטארט-אפ, החל לאבד מהאטרקטיביות שלו בגלל עליית מחירים דרסטית. עם התפרצות הקורונה החברות הפזורות בקמפוסים מרהיבים שבעמק החלו להתרוקן. זאת עקב הוראות החברות לעובדים להישאר בבית. החברות החלו לשכלל את דרכי העבודה מרחוק וההיכלים בהם נראו צעירים מתגודדים ומחליפים רעיונות אלה עם אלה נעלמו מנוף אולמות ה"אופן ספייס".

עמק הסיליקון

המצב המתמשך הזה של מנהלי חברות המוצאים את עצמם בבניינים ריקים דחף אותם לחשיבה חוזרת על התנהלות העבר. על ההשקעות המוגזמות במבנים מפוארים, על העלויות הגבוהות, על המיסים הגבוהים שעליהם לשלם בעמק, על הפקקים בהם היו תקועים העובדים, על הפשיעה שהולכת וגואה. רבים ממנהלי החברות שבעמק הם רפובליקנים בהשקפותיהם, הם הגיעו למסקנה שהעמק סובל מליברליות בתחום הכלכלי וממדיניות שהיא לא לטובת בעלי הממון.

בעקבות התקופה הזו של הקורונה החלו מנכ"לים לנטוש את עמק הסיליקון, חלקם עם החברות שלהם. בין העוזבים את עמק הסיליקון: דרו יוסטון מנכ"ל דרופבוקס, אלכס קארפ מנכ"ל פלנטיר, ג'ו לונסרייל ממייסדי פלנטיר. כך גם מנכ"ל חברת השירותים ברקס, מנכ"ל חברת התוכנה ספלנק, מנכ"ל חברת האבטחה טאניום.

גם עובדי הייטק רבים החלו מנצלים את האפשרות לעבוד מהבית והחלו נוטשים את העמק לטובת בתים גדולים וזולים יותר באזורים אחרים. על פי סקר שנערך ביולי בקרב 3,300 עובדי הייטק, 15% כבר עזבו את עמק הסיליקון מאז פרוץ הקורונה ו60% שוקלים מעבר אם המעסיק יאפשר להם.

ערים רבות ניסו בעבר לשחזר את הצלחת עמק הסיליקון ללא הצלחה. כעת עם העבודה מהבית ההולכת ומתרחבת מאז פרוץ מגפת הקורונה ועם הנטישה של עמק הסיליקון, היתרון של העמק הולך ומתפוגג. לא עוד מפגשים אקראיים בדרך לשירותים שיוצרים מפגשי חשיבה, לא עוד מפגשים ליד פינת הקפה שמניבים המצאה גאונית. עכשיו המפגשים הם בענן הווירטואלי של העובדים מבתיהם.

כבר עתה הודיעו חלק מהחברות לעובדיהם שגם לאחר עידן הקורונה הם ימשיכו לעבוד מבתיהם ולא יאלצו לחזור לעמק הסיליקון. מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי הודיע זאת כבר לעובדיו. מארק צוקרברג צופה שלפחות מחצית מעובדי פייסבוק ימשיכו לעבוד מבתיהם. גם מיקרוסופט הודיעה לעובדיה שהם יוכלו לעבוד מהבית לפחות 50% ממשרותיהם.