הגל הבא של האנטישמיות

בשנים האחרונות ישנו גל הולך ומתגבר של אנטישמיות בעולם. הגל הזה מתפתח לא רק באירופה, אלא גם בארצות הברית. ישנה עליה של מאות אחוזים באירועים אנטישמיים. לא שזה מונע את הנהירה העצומה של ישראלים אל השקעות נדל"ן בפלורידה או במדינות אחרות בארה"ב אבל חשוב להכיר את התופעה. אז למה זה קורה דווקא עכשיו? האנטישמיות הוא השנאה העתיקה ביותר בין בני אדם ונדמה לנו שהיא חסרת הגיון, מתפרצת ללא כל סיבה. ניתוח העובדות ההיסטוריות החל מתחילת התופעה עד לימינו מגלה תמונה שונה לחלוטין. 

האנטישמיות אינה שנאה שמתפרצת בלי סיבה. יש לה סיבות ברורות עליהן כותבים גם אנטישמים ידועים כמו הנרי פורד וגם המנהיגים הרוחניים הגדולים ביותר של עם ישראל. ישנן שתי תופעות המלבות ומזינות את האנטישמיות: שנאה פנימית בין היהודים והתבוללות והיטמעות של היהודים בסביבתם. כאשר מנתחים לעומק את הפרעות הגדולות ביותר שחווה העם היהודי תמיד נמצאות שתי התופעות הללו. מצד אחד חלק מהעם רוצה להתבולל ולקבל על עצמו את התרבות או הדת של הסביבה ומצד שני סכסוכים גדולים בתוך העם היהודי, סכסוכים המלווים בשנאה גדולה בתוך העם היהודי.

דוגמאות בולטות הן: חורבן בית שני שבו תהליך ההתבוללות שהחל עוד לפני תקופת החשמונאים בשילוב של מלחמת אחים איומה, שבה הרגו היהודים זה בזה ללא רחם. התוצאה: מתוך 2.7 מיליון יהודים שהיו נצורים במצור על ירושלים 1.1 מיליון נהרגו. השאר נשבו והוגלו ותקופה של גלות ארוכה וקשה של 2000 שנה החלה. 

דוגמה נוספת היא גירוש ספרד. תהליך המתחיל בהתבוללות של חלקים גדולים בעם היהודי בספרד הנקראים מומרים. המומרים משתלבים בכל תחומי החיים והממשל הציבורי. בין המומרים לשאר היהודים החלה מחלוקת קשה. חלק מהמומרים אף הופכים להיות ראשי אינקוויזיציה ורודפים את אחיהם לשעבר. התוצאה: גירוש ספרד. 

כעת אנחנו נמצאים שוב במצב דומה בארצות הברית. מצד אחד התבוללות גדולה, כניסה של יהודים לכל שכבות השלטון וההשפעה. מצד שני בין יהודי ארצות הברית ובין היהודים במדינת ישראל יש סכסוך הולך וגדל. גם בתוך מדינת ישראל ישנו קיטוב ושנאה המתבטאים במשבר פוליטי עמוק ובשנאה גדולה בתוך מדינת ישראל. אין איפה שום פליאה שהאנטישמיות הולכת וגואה כאשר היא מתודלקת בהתבוללות מצד אחד ושנאה פנימית מצד שני. הגל הבא של האנטישמיות כבר מתקרב אל החוף.