בדיקת איזון משאבים

גירושים עלולים להיות פעולה ארוכה וכואבת לא פעם, יחד עם הכאב והפרידה אשר מגיעים איתה היא כוללת גם חלוקה מחודשת בין כל הרכוש שהזוג צובר במהלך שנותיו כזוג נשוי. בישראל הדבר הזה גם כן מעוגן בחוק והוא נכנס לתוקפו באחד בינואר 1974,  ומטרתו היא לבצע חלוקה שווה בין בני הזוג המיועדים להליך הגירושים. כמובן במידה ואין לזוג הסכם ממון מפורט, על הזוג יהיה לבצע בדיקת איזון משאבים אשר תאשש את כל הרכוש המשותף של השניים והיא תתבצע על ידי רואה חשבון או אקטואר. במקרים מסויימים יהיה על אחד מבני הזוג גם לשלם את ההפרש, אך כאמור חוק זה אמור להגן בעיקר על חלוקה שוויונית בין הנכסים המשותפים של בני הזוג.

מה נאמד?

ישנם לא מעט הכנסות ונכסים שונים אשר מיועדים להמנות בבדיקות איזון משאבים, אך יחד עם זאת החוק אכן מבחין בכמה מקרים: נכס פרטי ורכוש לפני נישואים. שני אלו יכולים לכלול נכס (דירה), ירושות, מתנות ואפילו פיצויים בגין נזקי גוף. את כל אלו חורג החוק ומבדיל בינו לבין שאר הרכוש המשותף, שהוא עלול לכלול את הנכסים הבאים

  1. פנסיות-ביטוחים, קרנות גמל, קרנות השתלמות ופנסיות
  2. עסק-שווי העסק או החברה בבעלות אחד בני הזוג
  3. נכסים-דוגמת כלי רכב, דירות וכו.
  4. התחייבויות-הלוואות, יתרות במינוס ומשכנתאות
  5. השקעות- חסכונות, מניות, אופציות ותייק ניירות ערך.
  6. מענקים- מענקי פרישה ופיצויים גם כן עלולים להחשב בבדיקת איזון משאבים.

לפני 1974

במידה וזוג נישא  או נחשב לידוע בציבור לפני שחוקק החוק, הוא יהיה כפוף להסדר הנקרא "חזקת השיתוף" אשר קובעת חלוקה של נכסים משותפים בלבד. מה גם שתקנה זו קובעת כי כל הנכסים שבבעלות בני הזוג, הם נכסים משותפים ולאו דווקא נכס אישי של אחד מבני הזוג.

חריגים ועוד דרכים

יחד עם חוק אשר חל על לא מעט נכסים ביטוחים וקרנות, ישנם לא מעט חריגים אשר יכולים להיות מובאים בפני בית דין רבני או בפני בית משפט לענייני משפחה. שם יקבעו חריגים על פי טיעוני הצדדים והחלוקה עלולה להשתנות, אך הדרך הנכונה שתעזור לכם לעשות זאת עם מעט מאוד כאב ראש היא שתקיימו הסדר ביניכם. הסדר שבו כל אחד ידרוש את חלקו בנכסים, בקרנות ובביטוחים יחסוך לכם לא מעט כאב ראש, גם את הפניות החריגים אל בתי המשפט שעלולים לקחת לא מעט זמן.