שתלים למחוסרי עצם בגיל מבוגר

השיניים שלנו הינם דבר רגיש, אנו עושים בהן שימוש במשך מרבית היממה ושיעור החשיפה שלהן לטמפרטורות שונות הינו גובהה, יחד עם הצטברות של שאריות אוכל ומה שמוביל לעיתים גם להצטברות של חיידקים שונים. במקרים קיצוניים אך עדיין שכיחים, הצטברות של חיידקים יכולה לפגוע בעצם השן או לגרום לדלקות כאלו ואחרות, אשר מובילות גם למחסור בעצם השן. מקרים כאלו הינם מנת חלקם של מעל ל40% מכלל המטופלים, והיא אינה מבחינה בין מטופלים מבוגרים או צעירים. התופעה שמוכרת בציבור הרחב, נמצאת שכיחה אוכלוסייה המבוגרת, אשר סובלת מבריחת סידן הנחשבת להשפעה גדולה על מחסור בעצם השן, אבל למקרים כאלו יש כיום מספר פתרונות פשוטים בדמותם של שתלים מתקדמים.

שתלים למחוסרי עצם

עד לפני כמה שנים המחשבה על השתלת שיניים למחוסרי עצם ללא השתלת עצם בתחילה, הייתה מחשבה כמעט דמיונית. אך כיום פותחו כמה סוגים שונים של שתלים, אשר מתאימים גם למטופלים מבוגרים הסובלים ממחסור בעצם.

  • שתל בזאלי
    שכבת העצם בשן מורכבת מכ2 שכבות, הראשונה נקראת אלבאולרית והשנייה נקראת בזאלית.
    השכבה שעליה נעשה שימוש להשתלות שיניים, היא השכבה האלבאולרית ועליה "יושבים" השיניים. שתלים בזאליים נשענים על השכבה בזאלית כאשר אורכם ארוך משל שתלים "רגילים" וכך אינם זקוקים לשכבת עצם "אלבאולרית".
  • שתלים קצרים
    כיום ניתן למצוא כמה סוגים שכיחים לשתלים קצרים, החל משתלי בייקון המיוצרים בארצות הברית ועד לשתלים המיוצרים באירופה ובישראל. העיקרון שמחבר בין השתלים הללו הוא שטח הפנים של השתלים, אשר עוצבו בצורה רחבה המספקת שכבה יציבה עבור לחצים המופעלים בזמן הלעיסה ומצליחים להישמר לאורך זמן.

שתלים קצרים גם בגיל מבוגר

אחד מהתסמינים השכיחים בקרב האוכלוסייה המבוגרת של המטופלים, זה הוא בעיקר מחוסר בסידן וספיגה מהירה של העצם. תסמינים אלו היווה  בעבר מכשול לא קטן עבור השתלת שיניים, אך השתלים הקצרים והבזאלים מאפשרים החדרה של שתלים בצורה כזו שאיננה נספגת בעצם השן. לא מעט מחקרים מראים כי גם מטופלים בגילאי 70 ו80 ומעלה, נהנים גם מהשתלת שתלים קצרים לאורך זמן.